Insurellos vision är att hjälpa alla som behöver eller vill ha hjälp att få ut den ersättning de har rätt till - detta ger inget utrymme för försäkringsbedrägerier. Vid varje försäkringsbedrägeri drabbas dessutom övriga försäkringstagare i form av höjda premier. Insurello har en nolltolerans mot bedrägerier.
Punkt 4.1 i Insurellos Allmänna villkor säger att kunden är skyldig att lämna sanningsenliga uppgifter till Insurello och i punkt 3.1 framgår att Insurello handlägger och bedömer ärenden utifrån kundens uppgifter. Detta betyder att även om en kund inte har direktkontakt med försäkringsbolaget så kan kunden ändå anses ha gjort sig skyldig till försäkringsbedrägeri. Insurello har enligt punkt 2.5 rätt att säga upp tjänsten med omedelbar verkan om det upptäcks att osanna uppgifter har lämnats av kunden.
Bedrägeri är ett brott med fängelsestraff i straffskalan. Vid upptäckt av försäkringsbedrägeri kommer försäkringsbolaget återkräva all ersättning som har betalats ut. I allvarligare fall kan kunden dessutom bli “rödlistad” så att det framöver blir svårt att skaffa sig en ny försäkring då alla premier blir mycket högre än normalt.